Köpvillkor & information

ALLMÄNT

Vi som tillhandahåller webbshoppen, retro-signs.se, är Teji Trading. Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Retro-Signs.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkter genom vår webbshop måste du vara 18 år.

Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkter ur vårt sortiment, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår webbshop och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår webbshop.

FÖRETAGSINFORMATION

Adress: Retro Signs, Ryngevägen 357-6, 271 94 Ystad
Organisationsnummer: 690801-3953
Telefon: 070-142 54 55
E-post: info@retro-signs.se

PRISER OCH AVGIFTER

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

ÅNGERRÄTT

Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och om du inte är nöjd med ditt köp har du 14 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan.

För att utnyttja din ångerrätt kontaktar du oss på info@retro-signs.se eller ringer på 070-142 54 55 under telefontiden.

 Vi ber dig returnera din vara i originalförpackning som postpaket.

Större och tyngre varor kan inte returneras via Postens utlämningsställen. Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se) som du kan använda dig av.

Vid retur tillkommer avgift för returavgift som för närvarande är 49 kr för normalpaket. Vid retur av större/tyngre varor så tillkommer en returfrakt på 195 kr utöver returavgiften på 49 kr.

Ångerrätten gäller i stort sett alla varor i vårt sortiment. Ångerrätten gäller dock inte för specialbeställda produkter.

Väljer du returnera allt du har beställt betalar vi tillbaka hela beloppet förutom returfrakt på 49 kr och för eventuella tilläggstjänster. Leveranskostnader som överstiger fraktavgiften för Normalpaket och som beror på ditt val av leveransmetod återbetalas inte. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.

Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuella avgifter för express, frakt och returfrakt vilket beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt.

Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 070-142 54 55 eller e-post info@retro-signs.se.

BYTESRÄTT

Vid retur eller reklamation, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad. Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Vill du byta varan du returnerar beställer du om den på retro-signs.se.

REKLAMATION

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 070-142 54 55 eller via e-post info@retro-signs.se.

Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet ”inom skälig tid” efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat.

SÅ HÄR RETURNERAR DU

För att returnera en försändelse ska du kontakta oss först, vi kontaktar vår frakttjänst, sen skickas instruktioner från vår frakttjänst (Fraktjakt) om hur du själv kan skriva ut en fraktsedel.

Du betalar en returavgift som debiteras dig i efterhand oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen innan du returnerar varorna.

ÅTERBETALNING

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. Nedan följer information om återbetalning avseende respektive betalsätt.

FAKTURA/KONTO

Din retur dras automatiskt av och du ser det på din nästa faktura.

KORT

Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs ifrån.

LEVERANSER

Ni väljer själv vilken leverans ni önskar via kassan.

TVISTER

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats (ec.europa.eu/odr)

För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se).

SUPPORT OCH TILLGÄNGLIGHET

Vår målsättning är att besvara frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vardagar och för förfrågningar som avser redan utförda köp och beställningar.

BEDRÄGERI

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår webbshop.

KVALITETSGARANTI

Alla elektriska apparater har minst ett års garanti. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Fakturan/följesedeln gäller som garantibevis. Alla produkter som vi säljer kan användas i Sverige.

ÖVRIGT

Vi skickar inga produkter i förskott. Vi ansvarar inte för pengar eller checkar som skickas i brev.

FORCE MAJEURE

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.